Sel kuul valikus kaks raamatut



Uus raamat I

Gulden kaas veebi

Revali linna müntmeister Paul Gulden

Autor: Ivar Leimus

Ilmumisaeg 22.05.2021

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 552

Hind klubis: 25.90 € Hind poes: 33.90 €

Kui oled otsustanud sel kuul raamatust loobuda, anna meile sellest teada. Loobumiseks logi sisse.

Probleemide korral: [email protected]
või tel: 667 0400

Gulden kaas veebi

Revali linna müntmeister Paul Gulden

Autor: Ivar Leimus

22.05.2021

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 552

Ajalooallikad ei armasta vaadata maailma lihtsa inimese silmadega, ütleb selle raamatu autor, Eesti tuntuim numismaatik Ivar Leimus. Nii on jäänud 16. sajandi kroonikutel märkamata ka selline pealtnäha tavaline kodanik nagu Tallinna müntmeister Paul Gulden, kelle elu oli vaat et põnevamgi kui mõnel kuningal või väejuhil.

Ühendades aastakümnetega kogutud teadmised ajaloolasena ning kujutlusvõime kirjanikuna, toob Leimus lugejani Paul Guldeni seiklusrikka eluloo, mis on nauditav nii ilukirjanduse kui ka kesk- ja varauuasaja eluolu tutvustava ajalooraamatuna. Lugu saadavad Katariin Mudisti illustratsioonid ning fotod ajaloolistest paikadest ja esemetest.

 

Ivar Leimus (snd 1953) on raha- ja majandusajaloo uurimisega tegelenud alates 1970. aastatest ning kujunenud üheks Baltimaade juhtivaks münditeaduse asjatundjaks.

Äripäevalt on varem ilmunud Ivar Leimuse, Mauri Kiudsoo ja Gunnar Haljaku Eesti mündiajalugu käsitlev „Sestertsist sendini“ (2018).

Vaata näidislehekülgi ›

Hind klubis: 25.90 € Hind poes: 33.90 €

Kui oled otsustanud sel kuul raamatust loobuda, anna meile sellest teada. Loobumiseks logi sisse.

Revali linna müntmeister Paul Gulden

Eessõna

  1. Moskva põleb

  2. Kodu kutsub

  3. Tagasi Revalis

  4. Tuleviku raske rada

  5. Markkrahvi teenistuses

  6. Kuninga müntmeister

  7. Saatuse naeratus

  8. Jumala viha


Epiloog

Sõnaseletused

 

Revali linna müntmeister Paul Gulden

Uus raamat II

Rasvumine_KAAS

Rasvumise põhjused

Kuidas edukalt kaalust alla võtta

Autor: Jason Fung

Ilmumisaeg 26.05.2021

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 320

Hind klubis: 25.90 € Hind poes: 33.90 €

Kui oled otsustanud sel kuul raamatust loobuda, anna meile sellest teada. Loobumiseks logi sisse.

Probleemide korral: [email protected]
või tel: 667 0400

Rasvumine_KAAS

Rasvumise põhjused

Kuidas edukalt kaalust alla võtta

Autor: Jason Fung

26.05.2021

Kirjastus: Äripäev

Lehekülgi: 320

Arstid on aastakümneid raiunud, et kui kilod kimbutava, on süüdi selles rasv ja kalorid. Mistahes mõõdupuu järgi on taoline, pelgalt sümptomitele keskenduv lähenemine ebaefektiivne, väidab doktor Jason Fung. Raamatus „Rasvumise põhjused“ käib ta välja skeemi, mis aitab mõista rasvumise füsioloogilisi põhjuseid.

Doktor Fung on spetsialiseerunud neeruhaigustele, mille peamiseks põhjuseks on rasvumisega seostatav II tüüpi diabeet. Nagu paljud arstid, uskus pikalt temagi, et kaalutõus on seotud nihkes kaloribilansiga: süüakse rohkem kui kulutatakse. Kui nii, siis miks tõuseb kaal insuliiniga ravi alustavatel diabeetikutel? Fung on nüüdseks veendunud, et aeg-ajalt jäävad meditsiinisüsteemi ringlema võtted, mis ei too tulemusi. Erandiks pole ka rasvumise ravi.

Doktor Fung selgitab oma raamatus, miks on süsivesikuvaene ja rasvarohke dieet parim meetod rasvumisest hoidumiseks ja selle raviks. Juttu tuleb insuliini, kortisooli ja pärilikkuse rollist, ekslikust kaloriteooriast, rasvafoobiast ja ahnest toidutööstusest, samuti sellest, mida ja millal süüa.

Tegemist on ühe olulisema rasvumist käsitleva populaarteadusliku raamatuga, milles on piisavalt palju teadust, et veenda skeptikuid, kuid siiski mitte sedavõrd ohtralt, et ajada segadusse kasinamate teadmistega lugejaid. Juba see on saavutus, mida on raske üle hinnata.

“Ladestunud rasv meie organismis on justkui pangakonto: sinna on raske ligi pääseda, kuid sinna mahub palju. Vahel liigagi palju.

Dr Jason Fung selgitab haaravalt põhjuseid, miks sinu rasva „pangakontole“ nii palju numbreid koguneb ja miks üldtuntud kaalulangetuse soovitused enamasti ei toimi. Peasüüdlaseks on insuliin – hormoon, mis vastutab glükoosi ladestamise eest ning eritub nii süsivesikute kui ka valkude, eriti loomsete valkude söömisel. Selle hormooni taltsutamiseks soovitab dr Fung vahelduvat paastumist, pikendades nõnda ööpäevas perioodi, mil me ei söö.”

Külli Holsting
toitumisterapeut

Vaata näidislehekülgi ›

Hind klubis: 25.90 € Hind poes: 33.90 €

Kui oled otsustanud sel kuul raamatust loobuda, anna meile sellest teada. Loobumiseks logi sisse.

Rasvumise põhjused

Kuidas edukalt kaalust alla võtta

Eessõna 11

Sissejuhatus 15

ESIMENE OSA. Epideemia

  1. Kuidas rasvumisest sai epideemia 23

  2. Pärilik rasvumine 35


TEINE OSA. Kaloripettus

  1. Ekslik kaloriteooria 43

  2. Trennimüüt 61

  3. Ülesöömise paradoks 71


KOLMAS OSA. Rasvumise uus mudel

  1. Uus lootus 83

  2. Insuliin 91

  3. Kortisool 101

  4. Atkinsi võidukäik 107

  5. Võtmetegur: insuliiniresistentsus 119


NELJAS OSA. Rasvumine kui sotsiaalne nähtus

  1. Toidutööstus, rohkem toitu ja uued teadmised diabeedist 137

  2. Vaesus ja rasvumine 145

  3. Lapseea rasvumine 153


VIIES OSA. Mis on meie toitumises valesti?

  1. Surmavalt ohtlik fruktoos 165

  2. Petlikud dieetjoogid 175

  3. Süsivesikud ja kasulikud kiudained 183

  4. Valgud 197

  5. Rasvafoobia 209


KUUES OSA. Lahendus

  1. Mida süüa 223

  2. Millal süüa 241


Lisa A

Nädala näidismenüü 256

Nädala näidismenüü 258

Lisa B.

Paastumine: praktiline juhend 260

LISA C.

Hea unehügieen ja meditatsioon kortisoolitaseme langetamiseks 269

 

Kasutatud allikad 273

Register 316

Rasvumise põhjused

Kuidas edukalt kaalust alla võtta

Külli Holsting, toitumisterapeut

 

Ülekaal ja rasvumine on kakukese kombel paisuv probleem nii meil kui ka mujal. Kanada nefroloog dr Jason Fung usub, et vahelduvpaast on lahendus, mis viib hormoonid ja verenäidud tasakaalu, aeglustab vananemist ning taltsutab insuliini tootmist.

 

Meie organism toodab hormooni nimega insuliin. See eritub söögijärgselt ja vastutab veresuhkru tasakaalu eest, viies glükoosi verest rakkudesse. Olles katnud apla aju ja lihaste vajaduse, viib insuliin glükoosi ülejäägi maksa. Seal otsustatakse, kas talletada see lähituleviku tarbeks glükogeenina või viia ülejääk rasvarakkudesse, et raskemad ajad üle elada. Dr Fung võrdleb meie rasvarakke pangakontoga, millele on küll raskendatud ligipääs, ent kuhu saab palju talletada. Glükogeenivarusid maksas võrdleb ta aga rahakotiga, kuhu mahub korraga vaid teatud summa, mis saab pealekauba veel ka kiirelt läbi.

 

Dr Fung on vahelduva paastumise (intermittent fasting) eestkõneleja, kes on veendunud, et ülekaalu taga seisab meie piiramatu ligipääs toidule. Kui meie kauged esivanemad pidid tõsiselt pingutama, et midagi söödavat suhu pista, mistõttu oli nende kalorivajadus enamasti defitsiidis, saame meie oma isusid lõputult täita. Ka siis, kui selleks puudub nälg või vajadus. Veel eelmisel sajandil ei saanud meie esivanemad, kes rassisid rasket tööd teha, lubada endale kolme toidukorda päevas, ammugi siis hõrke vahepalasid.

 

Viiskümmend aastat tagasi polnud siinkandis võimalik süüa valmistoitu ega hellitada end igapäevaselt piduroogadega. Toonane levinuim dieedisoovitus oli peale kella kuut mitte süüa ja tagada seeläbi vähemalt kaheteistkümne tunnine paast. Raskematel juhtudel soovitati nädalas koormusvaba päev võtta, mil tuli kergemalt süüa või siis sootuks mahlaga läbi ajada.

 

Dr Fung toob eeskujuks lõuna-eurooplased, kel on kombeks hilised õhtusöögid ja kes jätavad sageli hommikusöögi vahele või piirduvad tassi espressoga. Ometi on nende kaalunumbrid sageli paremad kui ameeriklastel, kes alustavad päeva rikkaliku hommikusöögiga. Ta lükkab ümber meie pimeda usu kalorilugemisse, sest kaloritel on tänu toidu koostisele, valmistusviisile, meie seedevõimekusele ja paljudele teistele teguritele erinev mõju. Sama teeb ta ka levinud soovitusega süüa vähem ja liikuda rohkem: nii on küll võimalik kaalu langetada, kuid kui piirangutest ja aktiivsest liikumisest loobuda, on kilod kiirelt tagasi.

 

Dr Fung peab oma raamatus „Rasvumise põhjused“ kaalutõusu peamiseks kurja juureks insuliini, mis paneb rohkem energiat ladestama. Kasin uni ja toiduvalikud, samuti kõrge stressifoon kihutavad meid lakkamatult näksima. Laes insuliinitase viib meid aga ainevahetushäireteni, teise tüübi diabeedini ning sealt edasi juba ka neeruhaigusteni.

 

Raamatus jagab tunnustatud arst soovitusi, kuidas 24- või 35-tunnise intervalliga paastuda ning mida teha peavalu, näljatunde ja teiste probleemidega. Lisatud on ka näidismenüüd, mille abil oma toiduplaani koostada. Samas paneb ta lugejale südamele, et ennekõike tuleb jälgida, et uni oleks kvaliteetne, toitulaud tasakaalustatud, stressitase minimaalne ning liikumine regulaarne. Nõnda on lihtsam oma tervise eest hoolt kanda, vajadusel ka optimaalne kehakaal taastada. Tasub meeles pidada, et kaal pole elus kõige tähtsam number. Märksa olulisem on see, et oleme terved, õnnelikud ja naudime oma igapäevast elu.

Eelmised raamatud

Imelise Ajaloo ja Imelise Teaduse raamatuklubi kodukord

1. Imelise Ajaloo ja Imelise Teaduse raamatuklubi (edaspidi raamatuklubi) annab eesti keeles välja Eesti ja muu maailma autorite parimaid populaarteaduslikke raamatuid (edaspidi klubiraamatud).

2. Raamatuklubi liikmed saavad iga kuu (v.a juulis) 1–2 klubiraamatut vähemalt 20% poehinnast odavamalt.

3. Klubiraamatud saadame Omniva pakiautomaati või kulleriga kohale. Omniva pakiautomaati saatmine on tasuta, kulleritasu on 1.50.

4. Raamatuklubi teavitab liikmeid uute klubiraamatute ilmumisest SMSi, uudiskirja, raamatuklubi kodulehekülje ning ajakirjade Imeline Ajalugu ja Imeline Teadus kaudu.

5. Kui raamatuklubi liige soovib klubiraamatust loobuda, peab ta sellest teada andma enne ilmumiskuu 15. päeva. Äraütlemisest saab teatada:
a) klubi kodulehel www.ajalooraamatud.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti 9–17).

6. Teatamata jätmist käsitleb raamatuklubi tellimusena ja klubiraamat saadetakse välja ning raamatuklubi liikmele esitatakse raamatu eest arve. Tellimuste täitmise aeg on orienteeruvalt 2 nädalat.

7. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).