Miks me magame

Autor: Matthew Walker

Ilmumisaeg: 14.12.2018

Kirjastus: Argo, Äripäev

Lehekülgi: 396

Hämmastav läbimurre! Teadlased on avastanud uue revolutsioonilise mooduse eluiga pikendada. See parandab mälu ja lisab loovust, annab atraktiivsema välimuse, hoiab keha saleda ja vähendab söögiisu. See moodus kaitseb teid vähi ja dementsuse eest ning hoiab ära külmetushaigused ja gripi, lisaks vähendab teie infarkti-, insuldi- ja diabeediriski. Suureneb teie õnnetunne ning vähenevad rusutus ja ärevus. Pakub huvi?

Uni on inimeste elu ja tervise juures üks tähtsamaid, kuid kõige vähem mõistetud tahke.Kuni viimase ajani puudus teadusel vastus, miks me üldse magame või milleks uni hea on.

California Berkeley ülikooli neuroteadlane, professor Matthew Walkeruurib kõige värskemate teadusuuringute toel, mis on uni, kuidas see on tekkinud ja miks inimesel seda ülepea vaja on. Muuhulgas peatub ta kellakeeramise ja koolitundide algusaja tervisemõjudel, kuid näitab ka, kuidas une abil vähendadaterviseriske, pikendadaeluiga ja kasvõi õppida eksamiks. Raamatu lisas jagab autornäpunäiteid ja võtteid une parandamiseks.

Matthew Walker sai oma teaduskraadid neuroteaduses ja neurofüsioloogias Suurbritannia Nottinghami ülikoolist ja terviseuuringute nõukogult Londonis ning seejärel asus tööle USA Harvardi ülikooli arstiteaduskonna psühhiaatriaprofessorina. Praegu on Walkerneuroteaduse ja psühholoogiaprofessor USA California ülikoolis Berkeleys, kus ta juhib oma asutatud unekeskust. Walkeri teadustöö teemaks on une mõju inimese tervisele, ta on avaldanud üle saja teadusartikli ning pälvinud mitmeid teadusauhindu ja -preemiaid.

New York Timesi bestseller

Sunday Timesi bestseller

Observeri, Sunday Timesi, FinancialTimesi, Guardiani, Daily Maili ja Evening Standardi aasta raamat 2017

Hind klubis: 23.50 € Hind poes: 29.90 €

Miks me magame

I OSA. ASI, MIDA KUTSUTAKSE UNEKS 11 1 Magada13 2 Kofeiin, ajavahestress ja melatoniin. Unerütmi kaotamine ja taastamine 23 Püsid rütmis? 24 Minu rütm ei ole sinu rütm 31 Melatoniin 33 Rütm ei salli reisimist 35 Unesurve ja kofeiin 38 Ühte sammu, komistades 42 Iseseisvuspäev ja -öö 45 Kas ma magan piisavalt? 47 3 Mis on uni ja kuidas see tekib? Aja venimine ja mida me 1952. aastal ühelt lapselt teada saime 51 Une hindamine 51 Une kaks tüüpi – katse väikelapsega 55 Unetsükkel 56 Kuidas aju und tekitab 60 4 Ahvivoodid, dinosaurused ja poole aju kaupa tukastamine. Kes, kuidas ja kui palju magab? 71 Kes magab 71 Üks nende seast ei sarnane ülejäänutega 73 Võib-olla undki näha? 76 Kui vaid inimesed seda oskaksid 80 Surve all 82 Kuidas me peaksime magama? 84 Me oleme erilised 88 5 Une muutumine elu jooksul 95 Uni enne sündi 95 Lapse uni 102 Uni ja noorukiiga 104 Uni keskeas ja vanaduses 112 II OSA. MIKS ON VAJA MAGADA? 123 6. Juba ema ja Shakespeare teadsid seda. Une kasulikkusest ajule 125 Uni aju heaks 127 Magamine enne õppimist 127 Magamine pärast õppimist 130 Magada, et unustada? 139 Une toime teistele mälutüüpidele 142 Uni loovusele 151 7 Liiga äärmuslik isegi Guinnessi rekordite raamatu jaoks. Unenappuse mõju ajule 153 Pane tähele 154 Sa ei taipa, kui magamata sa oled, kui sa oled magamata 157 Kas lõunauinak aitab? 164 Emotsionaalne irratsionaalsus 167 Väsinud ja hajameelne? 174 Uni ja Alzheimeri tõbi 179 8 Vähk, südameinfarkt ja lühem elu. Unevaegus ja keha 185 Unepuudus ja südame-veresoonkond 186 Unepuudus ja ainevahetus: diabeet ja kaalutõus 190 Diabeet 191 Kaalutõus ja rasvumine 193 Unepuudus ja reproduktiivsüsteem 200 Unepuudus ja immuunsüsteem 204 Unepuudus, geenid ja DNA 209 III OSA. KUIDAS JA MIKS ME NÄEME UND 213 9 Igapäevane psühhoos. Unenäod REM-unes 215 Und nägev aju 216 Unenägude tähendus ja sisu 222 Kas unenägudel on otstarve? 228 10 Unenäod kui öine teraapia 229 Unenäod – leevendav palsam 230 Unenäod harutavad lahti ärkveloleku kogemusi 238 11 Unenägude loovus ja juhtimine 243 Unenäod: loominguline inkubaator 243 REM-une hägune loogika 247 Mälestuste sulatamine unenägude ahjus 251 Koodimurdmine ja probleemide lahendamine 252 Funktsioon järgib vormi – unenäo sisu on tähtis 254 Unenägude juhtimine – teadvusel uni ehk kirkad unenäod 257 IV OSA. UNEROHTUDEST MUUTUNUD ÜHISKONNANI 261 12 Öised hirmud. Magamatusest tingitud unehäired ja surm 263 Somnambulism ehk unesrändamine 264 Insomnia ehk unetus 267 Narkolepsia 273 Fataalne perekondlik unetus 281 Unetus vs nälg 284 Kuulge, te vajate ju ainult 6,75 tundi und! 288 Kas üheksa tundi ööund on liiga palju? 291 13 iPadid, tehaseviled ja unenapsid. Mis takistab teid magamast?293 Tänapäeva valguse pimedam pool 294 Unenapsist loobumine 299 Öised külmavärinad 304 Hoiatav fakt 309 14 Une rikkumine ja hõlbustamine. Unerohi vs teraapia 313 Kas neid kaht tuleks võtta enne voodisse minekut? 313 Unerohud – halvad, halvad ja inetud 316 Ärge võtke topeltannust, proovige parem seda 321 Hea une harjumused 324 15 Uni ja ühiskond. Mida meditsiin ja haridus teevad valesti; mida Google ja NASA teevad õigesti 327 Uni töökohas 328 Magamatuse ebahumaanne kasutusviis 337 Uni ja haridus 340 Uni ja tervishoid 349 16 21. sajandi uus vaateviis unele 357 Individuaalne muutus 357 Hariduslik muutus 365 Organisatsiooniline muutus 367 1. näide – valu 369 2. näide –vastsündinud 371 Ühiskondlik muutus 372 Kokkuvõte. Magada või mitte magada 375 LISA 376 TÄNUSÕNAD 379 ILLUSTRATSIOONIDE AUTORIÕIGUSED 380 VIITED 381 REGISTER 386

Miks me magame

Marju Roberts

Ma olen tegelikult päris rõõmus, et juba kolmas (!) eelkoopia postituviga minuni lendas. Sedakorda saatis selle mulle tõlkija Triin Olvet. Julge tegu temast. :)

 

Teisedki, kes seda lugenud on, ütlevad sama, mida tundsin mina – lugeda oli väga raske. Mitte sellepärast, et oleks halb raamat, risti vastupidi! Väga hea on. Selleni jõuan. Aga kuna tegemist oli uneteadlase kirjutatud raamatuga une tähtsusest, siis olid lugedes kogu aeg süümekad, sest lugemise ajal oleks pidanud juba magama ju…

 

Oled närviline? Immuunsüsteem ei pea hästi? Koolis ei tule kontrolltöös vastused meelde? Ei taha vanaduses Alzheimeri tõppe haigestuda? Tahad, et gripivaktsiin päriselt ka toimiks?

 

Siis mine magama!

 

Eks me ju kõik teame, et uni on oluline. Meile küll koolides kaagutatakse kogu aeg, et lapse uni on väga tähtis ja kaheksa tundi peab täis magama. Lugedes jäi mulje, et Ameerikas seda ei tehta ja et lapsed peavad ikka täiesti näotult vara üles tõusma, et kooli minna (kool algab juba 7.20!). Ja seda me oleme ka kuulnud, et kõige kasulikum on õppida just enne uinumist, aga lõppeks saab siit raamatust ka teada, mis mehhanismid selle taga toimivad.

 

Ühe teadlase poolt kirjutatuna üllatavalt arusaadavalt ja huvitavalt kirjutatud. Peatükid olid loogilised ja nagu autor isegi ütles, oleks võinud neid lugeda täiesti suvalises järjekorras. Mina korraliku inimesena lugesin järjest ja ei läinudki kaua, kui keerasingi hommikuse äratuse 45 minutit hilisemaks. Sest kui loed, kuidas nii Reagan kui Thatcher mõlemad elu jooksul kiitlesid, et nad ei vaja öösel üle nelja ja poole tunni und, ja lõpetasid mõlemad Alzheimeriga, siis võib kella hilisemaks helisema keerata küll. Selle näite peale märkis autor kuivalt, et Donald Trump on tuntud selle poolest, et oma sõnul vajab ta kaks tundi und öö jooksul.

 

Ma võiksin siinkohal jäädagi rääkima sellest, kuidas rooli taga mõjub magamatus samamoodi kui alkoholijoove jne jne, aga lugege ise, kui poole detsembri paiku raamat välja tuleb. Ja keerake juba praegu kas äratus hilisemaks või minge varem magama.

 

Ei saa ka üle sellest, et võrreldes selle esimese tõlkeraamatu eelkoopiaga, mida ma lugesin, oli tõlkijatöö ikka väga hea! Mitte et oleks raamat päris veatu olnud, aga need, mis mulle silma hakkasid, olid mõned üksikud selged näpukad. Kas oli sõna vahelt ära või midagi taolist, ühesõnaga köömes.

 

Nõnda et kui teile kuskil jookseb kas Facebooki-seinale või kuhugi sisse reklaam, et ilmunud on Matthew Walkeri “Miks me magame”, siis kobige poodi. Seda peaks lugema iga inimene ja iseäranis iga lapsevanem!

 

Artikkel ilmus 23.11.2018 Manni lugemisblogis.

Jaan-Juhan Oidermaa

“Miks me magame?” ehk kuidas tööandjale hilinemist õigustada

 

“Kui juba minu jutt õudust tekitas, siis ära jumala pärast Matti uut raamatut loe!” hoiatas mind Walkeri endine doktorant Eti Ben-Simon. Sünnipäevale vahetult järgnenud varahommikule intervjuu ajastamine tundus juba eos halva mõttena. Vestluse lõpuks sain aimdusele kinnitust. Ben-Simoni ja Walkeri värske teadustöö põhjal pidin trotsima terve järgnenud päeva sotsiaalset tõrjutust. Unepuudus paneb inimesed teistest eemale hoidma ja tekitab nakkavat üksildustunnet.

 

Pool elu une tähtsust uurinud Matthew Walkeri viimaste aastakümnete teadustulemustega maalitav pilt osutus vastavalt hoiatusele veel oluliselt süngemaks. Professor sunnib oma viimases raamatus kahetsema nii teismelisena väljas veedetud öid, õhtu hakul joodud kohvitassi kui ka veiniklaasi käes hoidnud rasedale andmata jäänud hoiatust.

 

Raamatu tervikuks siduv sõnum võib olla seega mõjus isegi inimesele, kes puutub unepuuduse kahjulikkust käsitlevate teadustöödega kokku päevast päeva. Kõrgenenud diabeedi- ja vähirisk, mälu- ja viljakusprobleemid, depressioon ning aju arenguhäired – need on vaid mõned leht lehe järel lugeja ette rulluvatest unepuuduse tagajärgedest. Kokkukuhjatud tervisehädad põhjendavad päevas kaheksa tundi magamise vajadust paremini kui kunagi varem.

 

Vähesema une tõttu tekkida võivatele süümepiinadele vaatamata pole “Miks me magame: Une ja unenägude vägi” patroniseeriv. Kainelt esitletud faktid ja aastakümnete pikkusele teadustööle toetuv teos on kirjutatud piisavalt haaravas stiilis, et ei sunni kahtlema isegi Walkeri enesereklaami tõelevastavuses. Väidetavalt magavad professori loengus käivad tudengid semestri lõpuks enda sõnul öö kohta keskmiselt 42 minutit kauem.”Miks me magame: Une ja unenägude vägi” on seeläbi suurepärane võimalus viia sõnumit une tähtsusest veel laiemate massideni. Ideaalses maailmas kasvab suurenud teadlikkuse mõjul ühiskonna tolerantsus ja inimeste empaatiavõime. Imik ei hakka öösel karjuma kiusu, vaid nende une eripära tõttu. Poole lõunani põõnavad teismelised pole lihtlabaselt laisad. Paindlikud töögraafikud on öökullide tööviljakuse tõstmiseks ja potentsiaali realiseerimiseks hädavajalikud. Rääkimata sellest, et väljapuhanuna on inimesed teaduslikult kinnitatult lahkemad.

 

Raamatu viimastes peatükkides unekvaliteedi antavad soovitused on erinevalt paljudest tervise edendamise kampaaniatest praktilised ja pragmaatilised. Sellega tasakaalustab Walker oma hootisi spekulatsioone, mida teadus ega ajakirjandus otseselt ei toeta. Kohati flirdib katse kirjeldada terve planeeti kimbutava unepuuduse olulisust fanatismiga. Piltilikult ja otseselt, inimeste väsimus võis olla küll Tšornobõli tuumakatastroofi üks oluline, kuid mitte ainus põhjus.

 

Ainsa suurema miinuspoolena on “Miks me magame: Une ja unenägude vägi” loetav isegi liiga ladusalt, hoides inimesi üleval ammu pärast keskööd. Tõsi, nagu mainis Walker ise, oma roll võib olla hoopis mõned tunnid varem joodud pooles tassis kohvis ja ajavahestressis.

 

Täiendavad plusspunktid teenib tõlkija Triin Olveti, teadustoimetaja Jaan Aru ja konsultandi Evelin Raie koostöö. “Miks me magame: Une ja unenägude vägi” ilmub eesti keeles detsembris.

 

Arvustus ilmus 14.11.2018 ERRi portaalis Novaator.

 

Vaata ka Matthew Walkeri Google’i loengut ja lühiesinemist:

Kõik raamatud

Imelise Ajaloo ja Imelise Teaduse raamatuklubi kodukord

1. Imelise Ajaloo ja Imelise Teaduse raamatuklubi (edaspidi raamatuklubi) annab eesti keeles välja Eesti ja muu maailma autorite parimaid populaarteaduslikke raamatuid (edaspidi klubiraamatud).

2. Raamatuklubi liikmed saavad iga kuu (v.a juulis) 1–2 klubiraamatut vähemalt 20% poehinnast odavamalt.

3. Klubiraamatud saadame Omniva pakiautomaati või kulleriga kohale. Omniva pakiautomaati saatmine on tasuta, kulleritasu on 5,40.

4. Raamatuklubi teavitab liikmeid uute klubiraamatute ilmumisest SMSi, uudiskirja, raamatuklubi kodulehekülje ning ajakirjade Imeline Ajalugu ja Imeline Teadus kaudu.

5. Kui raamatuklubi liige soovib klubiraamatust loobuda, peab ta sellest teada andma enne ilmumiskuu 15. päeva. Äraütlemisest saab teatada:
a) klubi kodulehel www.ajalooraamatud.ee,
b) telefonil 667 0400 (tööpäeviti 9–17).

6. Teatamata jätmist käsitleb raamatuklubi tellimusena ja klubiraamat saadetakse välja ning raamatuklubi liikmele esitatakse raamatu eest arve. Tellimuste täitmise aeg on orienteeruvalt 2 nädalat.

7. Raamatuklubist lahkumiseks kirjutage [email protected] või helistage 667 0400 (tööpäeviti kell 9‒17).